Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 560 25 61
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777
Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 567 7530
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777

Max gaat goed bij ROOTZ

Max* is 10 jaar en zit nu bijna een jaar bij de ROOTZ-groep van JENS. Zijn ouders Floor en Luuk* merkten al vroeg dat Max anders was dan andere kinderen. Daarom krijgt Max begeleiding in de ROOTZ-groep. Zijn moeder Floor vertelt openhartig over haar ervaringen.

Begeleiding thuis

“We merkten al toen Max nog vrij jong was dat hij zich toch wat anders gedroeg dan andere kinderen. Maar we hadden nog niet meteen een reden om er iets mee te doen. Op de basisschool kreeg hij het moeilijker, vooral in het contact met andere kinderen.”

Floor en Luuk lieten Max onderzoeken en hij bleek een autisme spectrum stoornis (ASS) te hebben. Het gezin kreeg vanaf dat moment begeleiding thuis om te leren hoe ze hier het beste mee om konden gaan. “Je krijgt dan handvatten, soms simpele dingetjes, die het allemaal wat makkelijker maken. En daar waren we heel tevreden over.” Toen de begeleiding niet meer veel toe kon voegen, zijn we daarmee gestopt, geeft Floor aan. “We konden ons met de handvatten die we kregen goed redden. En ja, die wekelijkse thuisbegeleiding legt toch ook wel een grote druk op je gezin. Je moet iedere keer die tijd vrijmaken.”

Nieuwe ontwikkelingen

Toen Max wat ouder werd, merkten Luuk en Floor dat Max het moeilijker kreeg op school. Max liep vooral op sociaal vlak tegen dingen aan. “Hij werd daar ook wel een beetje ongelukkig van. We hebben toen de school ingeschakeld en de leerkracht adviseerde ons om de aan school verbonden Jeugdconsulent van JENS in te schakelen. Dit advies hebben wij ter harte genomen.”

Leren in een groep

Na observatie van Max en overleg met de collega’s van JENS, gaf de jeugdconsulent het advies om Max mee te laten doen in ROOTZ-groep. Floor: “Je kunt je er nog niet zoveel bij voorstellen en eerlijk gezegd was ik wel een beetje sceptisch. Het is een begeleid groepje en voor Max is dat prima. Hij vindt het heel leuk om contact met andere kinderen te hebben, maar hij weet vaak niet goed hoe hij ermee om moet gaan. In de ROOTZ-groep kan hij dat onder begeleiding een beetje leren.”

Vriendjes maken

Max zit nu bijna een jaar bij de ROOTZ-groep in The Break. “Max vond het meteen heel leuk. De eerste of de tweede keer ontmoette hij al een jongetje waar hij een klik mee had. Je ziet inmiddels toch wel dat hij groeit in zijn sociale contacten. Dan zegt hij: het gaat goed met de kinderen. En hij speelt met verschillende kinderen, dan eens met ene het kind en dan weer met de ander. Hij kan daar ook zichzelf zijn, wat op school niet altijd kan. Dat voelt hij denk ik ook wel, dat hij in de ROOTZ-groep gewoon geaccepteerd wordt.”

Groei in de ontwikkeling

De ROOTZ-groep biedt Max zijn succesmomentjes en de begeleiders merken dat hij groeit, zo vertelt Floor: “Als het goed gaat, is dat goed voor zijn zelfvertrouwen en de begeleiders zien dat hij dingen oppikt. Hij probeert een volgende keer dan dingen aan te passen, goed te doen. Vandaar dat hij nu is doorgestroomd naar een volgende groepje. Dat maakt ons trots.”

Volgende stap

In hetzelfde gebouw waar Max naar de ROOTZ-groep gaat, zit ook het jeugd- en jongerenwerk van JENS. Sinds kort gaat Max nog maar één uur naar de ROOTZ-groep. Mede dankzij de korte lijnen en het overleg tussen de begeleiders van beide groepen, kunnen ze goed in de gaten houden hoe het met Max gaat en hoe hij zich ontwikkelt.

In het tweede uur doet hij nu mee met het regulier jeugd- en jongerenwerk van JENS: “Het tweede groepje is wat drukker, wat vrijer. Het ging bij ROOTZ zo goed, dat hij naar het volgende groepje kon. Dat was natuurlijk weer even spannend, maar zijn vriendje uit de ROOTZ-groep mocht ook mee. Dus dat maakte de overstap gemakkelijker.”

Verbinding met school

Bij ROOTZ gaat het dus prima, maar op school loopt Max wél nog tegen dingen aan. “Je merkt dat het heel andere omstandigheden zijn,” aldus Floor. Maar ook daar is hulp niet ver weg. “Op school zit de jeugdconsulent van JENS. Het is makkelijk dat er ook mensen van JENS op de school aanwezig zijn, want de leerkracht heeft zijn handen al vol aan een drukke klas met meer dan 30 kinderen. We gaan nu binnenkort samen met de jeugdconsulent van JENS, de leerkracht en de intern begeleider op school kijken wat Max nodig heeft om weer met plezier naar school te gaan.”  

Ontwikkelpunten

Floor en Luuk zien dus zeker ontwikkeling bij Max, maar ook nog punten waaraan gewerkt kan worden: “Je moet steeds het gesprek aangaan en je moet je er continu bewust van zijn dat sommige dingen nu eenmaal altijd lastig zullen blijven voor Max. Maar we zien ook zijn ontwikkeling en de ROOTZ-groep is voor hem echt ontspanning. Daar zijn we heel blij mee.”

*De namen in het artikel zijn fictief om de privacy van het gezin te waarborgen.

Facebook
Twitter
LinkedIn