Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 560 25 61
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777
Search
Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 567 7530
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777
Search
Close this search box.

Onderwijs en zorg hand in hand bij DGA

Op verschillende scholen zagen we dat kinderen veel ondersteuning nodig hebben op het gebied van persoonlijke verzorging, zelfredzaamheid, sociaal emotionele ontwikkeling, communicatie en spelontwikkeling. Om de kinderen, hun omgeving en de leerkrachten hierbij te ondersteunen hebben we het Doelgroep Arrangement (DGA) ontwikkeld. Op een school met een DGA wordt een JENS-professional toegevoegd aan de klas.

Kijken wat er nodig is

Inmiddels hebben bijna alle scholen voor speciaal (basis) onderwijs een DGA. We zijn actief op SBO De Wissel, De Catharinaschool, De Pyler en op SBO De Griffel. Samen met de leerkrachten en de intern begeleiders kijken waar de kwaliteiten en hulpvragen van kinderen liggen en spelen daarop in.  Zo zijn we op dit moment bijvoorbeeld bezig met:

  • Samen leren spelen
  • Zindelijkheidstraining
  • Aanleren van emoties

Positieve eerste geluiden

Na de zomervakantie zijn onze medewerkers gestart op De Pyler en SBO De Griffel. Na drie maanden aanwezigheid op deze scholen horen we de eerste positieve geluiden:

  • “veel minder ruzie op de speelplaats”
  • “wat een rust in de klas als jullie er zijn”
  • “kom je vandaag weer buiten spelen, buitenspeelmeester?” (leerling tegen JENS-medewerker)

Zorg en onderwijs versterken elkaar

Ivo Gulikers, één van medewerkers die als DGA professional aan een school verbonden is, vergelijkt zijn start op school met springen van de hoge duikplank. “Ik ben ooit van een springplank van vijftien meter gesprongen. Het duurde even voor ik geland was, maar dan kom je ook in een warm bad terecht. Je moet jezelf echt de tijd gunnen om te landen, geduld hebben. Maar ik zie dat het traject steeds meer vorm begint te krijgen.”

“Het mooie is dat we elkaar, zorg en onderwijs, steeds beter begrijpen en hoe helpend dat kan zijn voor de kinderen. Samen zoeken we naar antwoorden. Dat levert soms wat wrijving op, maar waar wrijving is ontstaat uiteindelijk glans. Ik voel me in ieder geval heel erg welkom op de school en ben blij dat ik een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de kinderen.”

Facebook
Twitter
LinkedIn