Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 560 25 61
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777
Crisis

CRISISNUMMERS

Tijdens kantooruren:

  • Heerlen: 045 – 560 4004
  • Voerendaal: 045 – 567 7530
  • Landgraaf: 14-045

’s Avonds of in het weekend:

  • Crisishulp Jeugd Zuid-Limburg: 043 – 604 5777

Hij speelde gewoon niet met andere kindjes

Echte aandacht voor Jayden

Deze keer het verhaal van Rob, getrouwd met Stephanie en ‘Proud daddy of Jayden’ zoals hij zelf bij de info op zijn Whatsapp account beschrijft. Jayden* is nu vier jaar en zit sinds de zomer op SBO De Wissel in Landgraaf. Vader Rob vertelt waarom Jayden op De Wissel zit en waarom het zo fijn is dat de school en JENS samenwerken binnen de school.  

“Vorig jaar november is Jayden op de peuterspeelzaal begonnen. En daar zeiden de leidsters dat hij heel goed zijn best deed, maar dat hij op sociaal-emotioneel gebied en op het gebied van taal toch wel achter liep op de rest. De peuterspeelzaal heeft toen Integrale Vroeghulp  (IVH) ingeschakeld om te kijken hoe we hem het beste verder konden helpen.”

 

Hadden jullie zelf al gemerkt dat Jayden moeite had met bepaalde dingen?

“We hadden wel in de gaten dat hij wat langzamer was met zijn taal ten opzichte van andere kindjes. Maar je vergelijkt je kind wel eens met andere kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd en dan zie je dat het ene kind motorisch wat langzamer is en het andere op het gebied van taal. In begin werd nog gezegd, ieder kind ontwikkelt zich anders, dat hoef je niet zo spannend te vinden. Maar toen hij vorig jaar november op de peuterspeelzaal startte, werd al redelijk snel duidelijk dat hij wat extra hulp nodig heeft.”

 

Wat deed dat met jullie?

“Je schrikt natuurlijk in eerste instantie. Zijn we tekortgeschoten, hebben we iets fout gedaan? Hebben we Jayden niet genoeg aandacht gegeven, hebben we te weinig gedaan. Gelukkig werden we door de mensen van IVH en JENS snel gerustgesteld.”

 

Was er ook iemand van JENS bij de peuterspeelzaal betrokken?

“Daar was inderdaad een medewerkster van JENS aanwezig die verdere stappen heeft gezet. Zij was natuurlijk aanwezig bij de knooppuntbesprekingen, waar leidsters, IVH en JENS bij elkaar komen om te kijken wat het beste voor Jayden was.

Ze is ook één of twee keer naar Jayden komen kijken. Heeft wat spelletjes en oefeningen met hem gedaan. Het was fijn dat iemand ook echt aandacht aan hem kwam schenken en wist wie hij was. En ze heeft ons ook goed geholpen met allerlei vragen die we hadden en nam contact op met De Wissel.“

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, is Jayden vier geworden en ging na de zomer voor het eerst naar De Wissel in Landgraaf. Ook werd er een logopedist ingeschakeld om zijn taalvaardigheden verder te ontwikkelen. Nu heeft Rob meer dan ooit redenen om trots te zijn op zijn zoontje.

 

Jayden is direct na de zomervakantie op De Wissel gestart. Hoe beviel dat?

“Hij vindt het elke dag leuk om daar naar toe te gaan. Ik weet nog de eerste vrijdag dat ik hem ging halen en de juffen vertelden me dat hij een uur in een hoek had gespeeld met een ander kindje. Daar werd ik gewoon emotioneel van. Want dat deed hij op de peuterspeelzaal helemaal niet. Hij speelde gewoon niet met de andere kindjes.

En ook de complimenten die hij krijgt zijn mooi. Er waren pas wat nieuwe kindjes in de klas en hij gaat hen dan helpen, dingen uitleggen en laten zien. Dat is toch geweldig.”

Hoe gaat het nu met Jayden?

“Bij De Wissel maakten ze zich best wel zorgen toen hij binnenkwam, Hij had de grootste achterstand van een kindje van zijn leeftijd. Maar in de 10 weken dat hij op school zit heeft hij ook de grootste stappen gemaakt.

Toen Jayden voor het eerst getest werd, scoorde hij ver onder het gemiddelde voor een kindje van zijn leeftijd. Hij is nu opnieuw getest en nu zit hij eigenlijk op het gemiddelde met alles. Dat is een hele mooie ontwikkeling! Wij waren er heel blij mee in ieder geval.

Hij kan zich nu ook veel beter uitdrukken en duidelijk maken wat hij wil. Want daar had hij natuurlijk moeite mee. Dat was ook frustrerend voor hem zelf dat hij zich niet kon uitdrukken. Dat merkte je ook thuis hè. Daar zien we duidelijk verbetering in.

We hebben pas ook zijn persoonlijk ontwikkelingsplan besproken met de leerkracht en met Sanne van JENS. Daar staan de doelen in waar met Jayden aan gewerkt wordt. In dat gesprek zag je dat al heel veel aandachtspunten niet meer relevant waren. Die waren in maart/april opgeschreven en zijn nu al opgelost. Daarna hebben we samen gekeken waar nog wel aan gewerkt moet worden. En dat is vooral het uitbreiden van zijn woordenschat.”

 

Welke rol hebben de school en JENS bij die ontwikkeling gespeeld denk je?

“Die ontwikkeling hebben we mede te danken aan de begeleiding die hij krijgt op school krijgt van de ‘juffen’ van JENS en zijn leerkracht. De inzet van JENS geeft de leerkracht de mogelijkheid om gerichter met de kindjes aan de slag te gaan. Ze krijgen met de juffen van JENS allemaal genoeg tijd om zich ook te ontwikkelen en samen te kijken waarom iets wel of niet lukt.

We hebben dus groot profijt van de begeleiding door de school en door JENS. De samenwerking tussen JENS en de school is echt heel fijn. Je ziet dat dat echt goed gaat.”

 

Wat was er gebeurt als niemand op tijd aan de bel had getrokken?

“Ik denk, dat als die signalen er niet waren geweest, dat we nu heel veel stress hadden gehad. Dat Jayden vanuit de peuterspeelzaal naar het regulier onderwijs was gegaan. Dan denk ik dat hij gewoon was verzopen tussen al die leerlingen en dat hij heel erg verdrietig zou zijn. Ik denk dat dat niet goed was geweest.“

 

Wil je andere ouders nog iets meegeven?

“Als er een mogelijkheid is om iemand vanuit JENS je kind te laten begeleiden als je daar behoefte aan hebt, kijk dan vooral of dat kan. Wij hebben daar heel veel profijt van gehad voor Jayden.”

 

*Jayden staat niet op de foto.

Facebook
Twitter
LinkedIn